miercuri, 24 septembrie 2014

Rezolvarea problemelor fara rezolvare ...

...

Scapă de cutie

Poate ai auzit expresia: “gândește în afara cutiei” (“think outside the box”). Ea se referă în mod obișnuit la a gândi creativ, dar vreau să cred că a gândi în afara cutiei înseamnă a schimba felul în care gândim despre noi înșine, despre frământările noastre și despre domeniile importante din viața noastră.

A gândi în afara cutiei presupune ideea că există o cutie. Imaginează-ți că ești din nou copil și ai de făcut o compunere pentru la școală. Ți se spune că poți scrie despre ce vrei tu. Simți totuși nevoia să întrebi câte pagini trebuie să aibă compunerea. Am fost învățați să avem reguli, am fost învățați să ni se spună cum să gândim, am fost învățați să avem o cutie în care să ne încadrăm. Cutia stimulează gândirea pentru că regulile ne tentează să le încălcăm.

Cum ar fi însă dacă nu ar exista cutia? Cum ar fi să-ți scrii propria poveste fără nicio condiționare? Atunci înseamnă că poți gândi liber, că poți alege. Aici nu este vorba de gândire pozitivă, ci de gândire în forță, așa cum o numește T. Harv Eker. Prin gândirea pozitivă pretindem că lucrurile sunt în regulă când nu credem acest lucru. Gândirea în forță recunoaște că gândurile noastre nu sunt reale, dar de vreme ce oricum inventăm o poveste, măcar putem inventa una care să ne încurajeze.

Care este povestea ta?
Eu sunt… Două dintre cele mai puternice cuvinte pentru că ceea ce adaugi în continuare îți conturează realitatea.

Nivelul gândirii tale este nivelul la care este viața ta acum. Dacă tu crezi că ești o persoană fericită asta se reflectă în felul în care trăiești, în felul în care vorbești, în felul în care te comporți cu tine și cu ceilalți.

Totodată, o mulțime de oameni se simt condamnați în a fi singuri, nefericiți, săraci sau sortiți neșansei doar pentru că gândurile lor susțin o astfel de poveste. Convingerea că ăsta este adevărul lor îi face orbi în fața șanselor și le confirmă faptul că ei n-au niciun control asupra forțelor care i-au adus aici.

Este cunoscut faptul că un om poate ajunge să creadă orice își repetă, indiferent dacă acea afirmație este adevărată sau nu. De aceea, dacă cineva repetă o minciună la nesfârșit, va ajunge să o vadă ca pe un adevăr.

Nimic din ceea ce nu te ajută n-are ce căuta în povestea ta. Analizează-ți și reformulează-ți povestea din perspectiva a ceea ce ești azi și ceea ce vrei să fii mâine. Mai jos ai acest proces grupat în 3 pași:

I. Scrie trei gânduri pe care le ai despre:

1. Relațiile tale – de exemplu:

Viața mea ar fi așa cum îmi doresc dacă familia și prietenii m-ar susține în loc să mă critice tot timpul.

Persoana de lângă mine nu este persoana potrivită pentru mine, nu este sufletul meu pereche.

Nu există prieteni adevărați, fiecare își urmărește propriile interese.

2. Banii tăi - de exemplu:

Banii cinstiți se fac greu, cu muncă asiduă și fără să mai am timp pentru mine.

Dacă aș avea suficienți bani aș putea face ceea ce îmi doresc și aș fi o persoană fericită. etc.

3. Profesia ta – de exemplu:

Nu pot trăi din ceea ce-mi place să fac, așa că lucrez pentru un salariu, iar în puținul timp rămas mă ocup de hobby-urile mele etc.

4. Sănătatea și vitalitatea din acest moment:

N-am niciodată energie pentru lucrurile care îmi aduc cu adevărat plăcere.

N-am timp să gătesc mâncare sănătoasă și cu atât mai puțin să merg la sală pentru a mă menține în formă etc.

Uită-te acum la declarațiile tale și întreabă-te cât sens au pentru tine. Ele fac parte din povestea ta în acest moment. Ți se par adevărate? Ce le face adevărate în afară de semnificația pe care tu le-o dai?

II. Înlocuiește acum gândurile pe care le-ai scris cu unele care te susțin: (de exemplu, pe modelul de mai sus)
1. Relațiile

Pot acționa către ceea ce îmi doresc indiferent dacă cei din jur mă susțin sau nu. În acest fel vor avea un exemplu că este posibil și îi voi inspira să vadă dincolo de propria lor cutie.

Felul în care merge relația mea de cuplu depinde felul în care percep persoana de lângă mine. Am ales această persoană pentru că … (completează cu motivele tale)

Aleg prietenii pe care îi păstrez în viața mea pentru că cei aleși sunt o reflecție a mea.

2. Banii

Banii sunt un rezultat al valorii pe care o aduc în viața celorlalți. Aleg să primesc bani pe baza rezultatelor mele și nu pe baza timpului pe care îl ofer.

Dacă aș deveni o persoană fericită aș putea să fac ceea ce este necesar pentru a avea ceea ce îmi doresc, inclusiv bani.

3. Profesia

În paralel cu locul meu de muncă lucrez la pasiunile mele în așa fel încât în timp să le pot înlocui dacă asta îmi doresc.

4. Sănătatea și vitalitatea din acest moment

Energia vine din obiceiurile pe care eu mi le cultiv. Îmi asum responsabilitatea pentru energia pe care vreau să o am zilnic.
Înlocuiește gândurile negative conștientizate cu gânduri pozitive. Poți să te concentrezi pe cele pozitive sau pe cele negative, însă ține cont că adevărul n-are nicio legătură cu ele. Alegerea ta se bazează pe faptul că vrei să păstrezi acele gânduri care te susțin și nu pe cele care te trag în jos (mental și emoțional).

III. Adună dovezi pentru povestea ta
Gândurile se bazează pe dovezi și se schimbă prin dovezi noi. Tot ceea ce gândești acum este o consecință a unor experiențe, cuvinte sau evenimente pe care le-ai asimilat. Așa cum o masă are patru picioare care o susțin, la fel și noile tale gânduri au nevoie de susținere: pentru fiecare gând pozitiv pe care l-ai ales pentru a-l înlocui pe cel negativ găsește patru idei care să-l susțină:

De exemplu, să luăm prima declarație legată de relații: “Pot acționa către ceea ce îmi doresc indiferent dacă cei din jur mă susțin sau nu. În acest fel vor avea un exemplu că este posibil și îi voi inspira să vadă dincolo de propria lor cutie”. Motive pentru care acest lucru este adevărat:

1. Pun pasiune tot ceea ce fac

2. Gestionez extraordinar de bine situațiile în care hotărârea mea este pusă la îndoială

3. Învăț și mă perfecționez continuu

4. Fac tot ceea ce-mi stă în putință pentru a reuși.

“Vorbește cu tine așa cum ai vorbi cu o persoană pe care o iubești”, spunea Brene Brown, autoarea cărții Darurile imperfecțiunii. Ai nevoie de dovezi pentru a căpăta încredere în tine. Obține aceste dovezi conștientizând că poți susține gândurile pozitive, vorbind frumos cu tine și acceptând că ești deja în locul potrivit de unde poți începe.

Bineînțeles că este nevoie să îți dezvolți această încredere în tine și în gândirea ta prin repetiție. Scrie declarațiile pozitive pe o bucată de hârtie sau pe o agendă și citește-le în fiecare dimineață și seară până când se întipăresc în mintea ta ca niște adevăruri.

Niciun comentariu: