Aparati justitia. E tot ce ne-a mai ramas
Marţi, 26 mai 2015, 20:48 Actualitate | Opinii
Va spun sincer: astia sunt decisi sa puna justitia la pamant. S-au aglomerat in ultimele zile indicii si fapte de o gravitate evidenta. Politicienii profita de confuzie, incercand sa forteze schimbari radicale. Cei mai neobositi raman parlamentarii. Cu tenacitate, au depus o multime de modificari la Codul Penal sau de Procedura Penala, adoptand strategia pasilor marunti. Aceste proiecte au trecut majoritatea de prima camera (de regula, Senat) fara sa faca valuri, fara sa atraga atentia, prin metoda adoptarii tacite.
Proiectul este considerat adoptat prin simpla trecere a unei perioade de timp, chiar daca n-a fost dezbatut si votat. Metoda prezinta avantajul major de a scuti parlamentarii de raspunderea unui vot. Nu-i poti arata cu degetul.
Acum, aceste propuneri asteapta avizul Comisiei Juridice din Camera Deputatilor. Pe ordinea de zi de marti s-a aflat dezincriminarea conflictelor de interese. Daca trece si de Camera, acest proiect de lege omoara vreo 99 de dosare de la DNA, scapa toti sefii de Consilii Judetene si toti primarii care au imparti banii publici in familie, toti parlamentarii care si-au angajat rudele la cabinetul parlamentar.
Intamplarea a facut ca HotNews.ro sa traga, ca de obicei, alarma, iar proiectul sa fie amanat cu doua saptamani. La Comisia Juridica asteapta unda verde o multime de alte propuneri: eliminarea catuselor pentru corupti (raport pe data de 3 iunie), arestarea preventiva "doar cu indicii temeinice" (raport pe data de 3 iunie), puscarie pentru procurorii care dau informatii din dosare (raport pe data de 3 iunie), modificarea legii ANI etc. In total sunt opt proiecte, unul mai sinistru decat celalalt, culminand cu un val de modificari la Codul Penal si de Procedura Penala. Acestea din urma, initiate de un grup de zece parlamentari PSD, se afla in stadiu incipient, dar e inregistrat in procedura de urgenta.
In esenta, daca toate aceste propuneri devin lege, vom avea o justitie mai slaba, procurori cu mai putine instrumente de ancheta si legi mutilate. O multime de borfasi mari si mici scapa de anchete sau pedeapsa, fentand legea.De subliniat ca toate proiectele mai au foarte putin pana la adoptare.Daca primesc avizul comisiei juridice ajung in plen. De acolo, odata votate, merg la promulgare.
Presedintele Iohannis a amenintat, marti, ca nu va promulga, de pilda, dezincriminarea conflictului de interese. Poate intoarce insa proiect o singura data, dupa care e obligat sa-l promulge. Iar in materie penala, o lege proasta produce efecte catastrofale daca apuca si numai o zi sa intre in vigoare, deoarece se aplica retroactiv, legea mai favorabila. Legea penala e singura care retroactiveaza.
Din pacate, presedintele Iohannis nu a facut inca efortul de a explica publicului cat rau face dezincriminarea conflictului de interese, cine sunt marii ei initiatori si beneficiari. Seful statului isi poate lua ca aliat opinia publica numai daca explica pe intelesul tuturor marele pericol in care se afla in mod real justitia la aceasta ora. Nu e suficient sa ameninte ca nu promulga legi, mai trebuie sa convinga publicul de nocivitatea lor.
Proiectul este considerat adoptat prin simpla trecere a unei perioade de timp, chiar daca n-a fost dezbatut si votat. Metoda prezinta avantajul major de a scuti parlamentarii de raspunderea unui vot. Nu-i poti arata cu degetul.
Acum, aceste propuneri asteapta avizul Comisiei Juridice din Camera Deputatilor. Pe ordinea de zi de marti s-a aflat dezincriminarea conflictelor de interese. Daca trece si de Camera, acest proiect de lege omoara vreo 99 de dosare de la DNA, scapa toti sefii de Consilii Judetene si toti primarii care au imparti banii publici in familie, toti parlamentarii care si-au angajat rudele la cabinetul parlamentar.
Intamplarea a facut ca HotNews.ro sa traga, ca de obicei, alarma, iar proiectul sa fie amanat cu doua saptamani. La Comisia Juridica asteapta unda verde o multime de alte propuneri: eliminarea catuselor pentru corupti (raport pe data de 3 iunie), arestarea preventiva "doar cu indicii temeinice" (raport pe data de 3 iunie), puscarie pentru procurorii care dau informatii din dosare (raport pe data de 3 iunie), modificarea legii ANI etc. In total sunt opt proiecte, unul mai sinistru decat celalalt, culminand cu un val de modificari la Codul Penal si de Procedura Penala. Acestea din urma, initiate de un grup de zece parlamentari PSD, se afla in stadiu incipient, dar e inregistrat in procedura de urgenta.
In esenta, daca toate aceste propuneri devin lege, vom avea o justitie mai slaba, procurori cu mai putine instrumente de ancheta si legi mutilate. O multime de borfasi mari si mici scapa de anchete sau pedeapsa, fentand legea.De subliniat ca toate proiectele mai au foarte putin pana la adoptare.Daca primesc avizul comisiei juridice ajung in plen. De acolo, odata votate, merg la promulgare.
Presedintele Iohannis a amenintat, marti, ca nu va promulga, de pilda, dezincriminarea conflictului de interese. Poate intoarce insa proiect o singura data, dupa care e obligat sa-l promulge. Iar in materie penala, o lege proasta produce efecte catastrofale daca apuca si numai o zi sa intre in vigoare, deoarece se aplica retroactiv, legea mai favorabila. Legea penala e singura care retroactiveaza.
Din pacate, presedintele Iohannis nu a facut inca efortul de a explica publicului cat rau face dezincriminarea conflictului de interese, cine sunt marii ei initiatori si beneficiari. Seful statului isi poate lua ca aliat opinia publica numai daca explica pe intelesul tuturor marele pericol in care se afla in mod real justitia la aceasta ora. Nu e suficient sa ameninte ca nu promulga legi, mai trebuie sa convinga publicul de nocivitatea lor.
Citeste mai mult pe HotNews.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu