vineri, 27 februarie 2015

Sportul si nevoile organismului cand facem efort

Miscarea este un element esential pentru sanatatea noastra, iar practicarea unui sport organizat, constient si constant ne ajuta sa ne mentinem sanatosi si in forma. Inscrierea la o sala de sport reprezinta un pas important, atunci cand ne dorim sa facem o schimbare in beneficiul sanatatii noastre. Acest lucru insa nu-i intotdeauna suficient. Entuziasmul de inceput poate scadea la fel de rapid cum a si venit, iar in spatele acestei realitati nu sta doar o lipsa de motivatie si niste rezultate care intarzie sa apara. Efortul sustinut actioneaza asupra intregului tau corp, producand anumite modificari, care intr-o prima etapa, ne pot face sa renuntam la miscare. Solutia este sa incercati doar sa va intelegeti corpul si sa-i oferiti resursele necesare care sa va sustina atunci cand faceti sport.

Pentru a executa diversele miscari, corpul nostru implica muschii. Exercitiile pe care le facem la sala, solicita mai intens muschii, in consecinta acestia folosec mai multa energie din rezervele de glucoza (zahar) pe care le-a inmagazinat, dar si adenozin trifosfat (ATP). Dupa ce consuma rezervele de glucoza si ATP, corpul are nevoie de mai mult oxigen pentru a produce ATP, de aceea o cantitate mai mare de sange este transportata catre muschi pentru a face fata acestei nevoi. In lipsa oxigenului are loc eliberarea acidului lactic, substanta responsabila de instalarea febrei musculare dupa finalizarea antrenamentului.

În timpul efortului, nevoia de oxigen a organismului creste de aproximativ 15 ori. Activitatea plamanilor se accelereaza, intensificandu-se ritmul respiratiei care va creste pana cand musculatura respiratorie atinge un grad maxim al capacitatii sale functionale. Diafragma este muschiul care are cel mai mult de suferit din cauza respiratiei accelerate. De aceea in timpul antrenamentelor poate aparea o durere la nivelul acesteia. Respiratia profunda si exercitiile de incalzire, pot atenua acest disconfort.

Cand depuneti efort, inima incearca sa asigure o cantitate mai mare de oxigen muschilor, pompand mai mult sange catre acestia. Astfel se explica pulsul ridicat in timpul exercitiilor la sala. Din cauza faptului ca circulatia sangvina este directionata catre muschi, intreg sistemul digestiv are de suferit. De aceea dupa sedinta de antrenament, s-ar putea sa simtiti o senzatie de balonare, crampe si dureri la nivelul intestinelor.

Circulatia intesa a sangelui, iriga mult mai bine creierul. In timpul antrenamentului, celulele creierului functioneaza mult mai bine, de aceea ajungem sa ne concentram usor si avem o stare de spirit foarte buna. Daca observati ca incepeti sa cascati cand faceti efort, nu va ingrijorati. Este un fenomen normal. Specialistii care au studiat reflexul cascatului in timpul exercitiillor fizice sunt de parere ca prin cascat, organismul incearca sa obtina o cantitate mai mare de oxigen, fiind totodata un mecanism de racire a creierului.

Rinichii sunt o alta pereche de organe solicitate atunci cand faceti miscare. Odata cu cresterea efortului, se accelereaza ritmul cu care rinichii filtreaza sangele. Dupa un antrenament intens, rinichii filtreaza un nivel mai mare de proteine in urina si asigura o mai buna absorbtie a apei la nivel celular. Prin acest proces, rinichii incearca sa compenseze pierderile de lichide din transpiratie.

Si glanda suprarenala se mobilizeaza. Aceasta elimina o cantitate mai mare de cortizol si adrenalina. Cortizolul ajuta corpul sa transforme combustibilul inmagazinat in energie, in timp ce adrenalina contribuie la accelerarea batailor inimii si implicit la o mai buna circulatie a sangelui.

Pe masura ce crestem ritmul, corpul nostru, ca orice motor, se supraincalzeste. Pentru a se raci, vasele de la nivelul pielii se dilata si creste fluxul sangvin pe toata suprafata acesteia. Caldura se distribuie prin piele, se disperseaza in aer, iar corpul se raceste. Acelasi lucru se intampla si la nivelul fetei. Capilarele se dilata, elimina caldura, iar fata se inroseste din cauza acestui fenomen.

Daca ati decis sa faceti sport, apelati la un specialist care sa va ghideze. Articulatiile sunt cele care ne sustin miscarea, de aceea este bine sa executati corect exercitiile, supravegheati de un antrenor.

Va astept la miscare !
Fitness after 40

Niciun comentariu: