De ce marketing intern vs marketing extern? Deoarece, in primul rand, doresc sa facem o disctinctie clara intre marketing intern si marketing extern. Cand ne gandim la marketing extern, ne gandim la clienti, altfel spus la publicul larg, care nu face parte din corporatie, pe cand, daca spunem marketing intern, ne gandim la angajatii firmei, corporatiei. Cei mai multi marketeri sunt preocupati de marketingul extern, de relatia cu clientii, de modalitatile de promovare a produselor/serviciilor, de crearea brand-ului etc. Dar intr-o companiei, nu este indeajuns sa se realizeze doar marketing extern, care are ca pilon principal clientul, iar managementul comunicarii organizationale sa fie lasat pe seama resurselor umane. Pentru a se realiza un marketing intern foarte bine pus la punct, departamentul de resurse umane trebuie sa conlucreze cu departamentul de marketing pentru a realiza aceasta comunicare organizationala.
De ce consider ca este important marketingul intern? Ei bine, eu consider ca promovarea oricarui brand, trebuie sa porneasca din interiorul corporatiei, si anume de la propiii angajati. Daca propriii nostri angajati vor intelege conceptul brandului pe care compania doreste sa il promoveze, daca vor deveni ei insisi consumatori ai produselor, atunci ei insisi vor fi cei care vor promova imaginea brandului, si vor oferi informatii si vor putea astfel sa ofere informatii reale privind produsele companiei. O astfel de promovare va fi de 10 ori mai credibila, deoarece va veni din partea unor persoane care nu doar lucreaza in interiorul acelei companie, dar si utilizeaza produsele companiei la care lucreaza. Aici intervine puterea marketingului viral, dar despre acest subiect vom discuta mai pe larg intr-un alt post.
Prin marketing intern, putem creste loialitatea angajatilor fata de firma, multumirea angajatilor se va reflecta in interactiunea lor cu clientii, ajutandu-i sa inteleaga mai bine brandul, produsul, astfel clientul are mai mare incredere ca ceea ce cumpara este de calitate si merita pretul platit. Multi manageri, considera ca aceste aspecte privind satisfactia angajatilor, tine de managementul resurselor umane, chiar daca acestia folosesc multe strategii de marketing, pentru a-i motiva pe angajati, pentru a-i face sa inteleaga compania si care este menirea ei, care este mesajul pe care doreste sa il transmita consumatorilor etc. Din pacate, sunt putine firmele (sau chiar deloc) care inteleg ca departamentul de resurse umane trebuie sa lucreze cot la cot cu departamentul de marketing pentru a-si indrepta atentia catre cel mai important client al firmei, si anume propriul sau angajat, care poate fi cel mai mare promotor al imaginii firmei.
Marketerii, ar trebui sa priveasca conceptul de marketing intern si marketing extern, ca un tot unitar, altfel spus, atunci cand vorbesc de marketing, automat sa se gandeasca atat la marketing intern, cat si la marketing extern. Am inceput cu marketing intern, deoarece consider, ca primul pas in crearea imaginii firmei, a promovarii unui produs/serviciu, il constituie marketingul intern, deoarece mesajul cu care compania doreste sa iasa pe piata, prima data este auzit de nimeni altul decat de angajatul firmei, iar acestia la randul lor vor transmite mesajul si celorlalti.
Asadar, sa nu omitem, ca merketeri, cea mai importanta resursa a unei companii, si anume angajatul, sa nu ne rezumam doar la faptul ca in carti vom gasi tot ce trebuie sa stim despre si cum se face marketing, carti care, majoritatea omit faptul ca marketingul intern este cel de la care trebuie sa porneasca crearea imaginii brandului. Precum spunea si Ted Levitt, ” Cele mai importante valori - oamenii vostri, reputatia voastra, brandurile voastre si clientii vostri - nu se gasesc in carti.”
Pana data viitoare va doresc lectura placuta si succes in cariera.
Alina Blaga
Marketing Manager
Public Euroconsulting – Agentie de recrutare si consultanta in marketing.
Va invitam sa vizitati blogul nostru http://blog.publiceuroconsulting.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu