Dacă ştiţi că nu veţi circula zilnic cu maşina, este mai bine să nu vă cumpăraţi una.
Vă va aduce mai multe bătăi de cap, pentru că există o serie de componente la fiecare autovehicul care se degradează sau defectează prin nefolosire pentru o perioadă mai scurtă sau mai lungă de timp.
Vă prezentăm mai jos 10 dintre acestea.
Deşi pare greu de crezut, anvelopele se pot strica prin nefolosire. ”Când o maşină stă pe loc perioade mai lungi de timp, de ordinul săptămânilor, presiunea va scădea în pneuri, iar pereţii laterali ai acestora se vor înmuia, ceea ce va conduce la o aplatizare a anvelopei în partea de jos, unde se exercită o presiune mai mare din cauza greutăţii. Acest lucru este vizibil când plecăm apoi cu maşina, dar se va simţi şi o trepidaţie la volan de la forma neuniformă pe care au căpătat-o roţile”, explică Florin Marin Bogdan, şef de lucrări la Facultatea de Inginerie din Galaţi. Echilibrarea şi umflarea ulterioară a pneurilor este inutilă, pentru că acestea s-au deformat şi trebuie înlocuite.
Primul lucru pe care îl vom constata atunci când pornim maşina după o perioadă mai lungă de timp, în special vara, va fi că freonul din sistem s-a evaporat. Explicaţia este cât se poate de simplă. Sistemul de aer condiţionat are destul de multe garnituri de cauciuc, care se deteriorează relativ repede prin nefolosirea aerului condiţionat. Acestea se lubrefiază automat când dăm drumul la aerul condiţionat, iar dacă nu o facem, schimbările de temperatură vor conduce în final la crăparea mai multor garnituri şi astfel tot freonul va ieşi din instalaţie.
Pompa de apă este extrem de vulnerabilă, în special la maşinile mai vechi. ”În sistemul de răcire se depune în timp rugină şi tot felul de reziduri care circulă alături de antigel. Dacă maşina nu este pornită mult timp, toate acestea se întăresc în anumite zone ale sistemului de răcire şi îl blochează, îl gâtuie. Se poate întâmpla şi ca o garnitură să cedeze din cauza nefolosirii maşinii, iar aceste depuneri se vor întări aşa cum aminteam, blocând pompa de apă”, detaliază Florin Marin Bogdan.
După cum orice şofer ştie, componentele auto care cedează cel mai des sunt garniturile, în special cele din cauciuc. Dacă autovehiculul nu este pornit o perioadă mai lungă de timp, garniturile vor începe să se crape, în special pe interior, pentru că nu mai sunt lubrefiate cu ulei. La toate acestea se adaugă şi schimbările de temperature. Vara, temperaturile depăşesc frecvent 35-40 de grade, iar iarna pot ajunge în anumite zone la -20 de grade. De regulă, primele care cedează sunt garniturile de la baia de ulei, de la pompa de apă şi cele folosite la prinderea furtunelor de antigel.
Un alt pericol al nefolosirii maşinii cu săptămânile sau lunile este ruginirea discurilor de frână, care ajung de multe ori să se lipească efectiv de plăcuţele de frână şi etrier. ”Când punem în mişcare maşina, auzim pocnituri, care înseamnă că plăcuţele de frână s-au desprins violent de discuri. Sunt şi cazurile în care discurile de frână pot crăpa efectiv, chiar dacă sunt noi, în situaţia în care maşina nu este folosită foarte des, iar acestea ruginesc”, susţine Florin Marin Bogdan. Dacă circulăm cu maşina, discurile de frână se curăţă şi se şi uniformizează prin mişcare. În schimb, dacă uităm maşina în parcare cu săptămânile, există toate şansele ca acestea să ruginească, mai ales dacă prindem o perioadă cu multe precipitaţii, iar apoi vom constata că acestea s-au crăpat sau ovalizat.
O altă componentă auto care se strică repede dacă nu folosim maşina prea des este termostatul. Acesta este o piesă relativ mică, prin care circulă antigelul, iar dacă nivelul acestuia scade şi nu circulăm cu autovehiculul câteva săptămâni, putem avea surpriza extrem de neplăcută ca acesta să se blocheze, cu consecinţa încingerii motorului.
Orice maşină are numeroase relee, iar defectarea acestora se produce destul de des şi în condiţii de folosire uzuală a maşinii. ”Apa şi schimbările de temperatură fac ca unele contacte să se oxideze şi să ruginească, iar aici apar problemele. Nu are prea mare importanţă faptul că s-au oxidat papucii sau contactul releelor. Ceea ce contează este că dacă releele nu se încălzesc pentru o perioadă de timp, ele vor ceda foarte uşor. În cazul releelor, folosirea constantă a autovehiculului este un lucru foarte bun, pentru că acestea sunt piese special concepute să reziste la temperaturi înalte”, precizează Florin Marin Bogdan.
Fiind o componentă care este supusă constant umezelii, etrierul poate rugini relativ repede. Problema este că, pe fondul nefolosirii maşinii pentru o perioadă mai mare de timp, pistonaşele care împing înapoi plăcuţele de frână se vor bloca la un moment dat, pentru că umezeala va intra şi în burduf, iar asta înseamnă să ne trezim în plin trafic că nu mai avem frână la autovehicul.
Pot apărea probleme şi la frâna de mână, mai ales dacă facem greşeala de a o uita trasă, iar maşina va zace în parcare câteva săptămâni. ”Asta va face ca arcurile să ruginească, rămânând practic întinse, ceea ce va bloca plăcuţele pe disc. Dacă ştim că nu vom folosi maşina pentru o perioadă mai lungă de timp, este bine să o lăsăm parcată pe o suprafaţă plană, cu frâna de mână netrasă, doar băgată în viteză, aşa cum se procedează şi iarna”, punctează Florin Marin Bogdan.
Injectoarele sunt o altă componentă auto care va ceda destul de repede dacă maşina nu va fi pornită săptămâni sau luni de zile. Dacă calitatea carburantului lasă de dorit, în injectoare se vor acumula depuneri, care se vor solidifica, mai ales în cazul nefolosirii autovehiculului, blocând traseul benzinei sau motorinei. ”De aceea se recomandă ca maşina să fie pornită măcar o dată pe zi, în special iarna, astfel încât presiunea de la pompa de carburant să cureţe injectoarele”, susţine Florin Marin Bogdan.
Sursa: Adevarul
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu