Desi actul normativ se afla in vigoare de noua luni, totusi angajatorii nu au putut sa imparta salariatilor tichete de masa in format electronic, pentru ca nu exista cadrul legal pentru aplicarea Legii nr. 291/2013.
In acest sens, Ministerul Finantelor a lansat in dezbatere publica in luna aprilie 2014 un proiect de hotarare pentru modificarea normelor de aplicare a legislatiei privind tichetele de masa, respectiv HG nr. 5/1999. Acest acest document insa nu a fost aprobat pana acum.
In acest context, Ministerul Finantelor a publicat in noiembrie 2014 pe pagina sa de internet un nou proiect de hotarare, care insa nu doar modifica HG nr. 5/1999, ci urmeaza sa o inlocuiasca integral, iar astazi Executivul a aprobat documentul.
"Guvernul a adoptat astazi Hotararea de modificare a Normelor de aplicare a Legii nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa, permitand astfel angajatorilor sa opteze pentru acordarea tichetelor de masa in format electronic, sub forma unui <
Angajatorii vor acorda mai multe tichete de masa salariatilor care lucreaza, in ture, peste 8 ore/zi
Proiectul de hotarare aprobat de Guvern stabileste ca salariatii urmeaza sa beneficieze, lunar, de un numar de tichete de masa cel mult egal cu numarul de zile in care sunt prezenti la lucru in unitatea angajatorului.
Totusi, in cazul salariatilor a caror durata zilnica a timpului de munca este mai mare de opt ore - in regim de tura, numarul de zile pentru care s-ar putea acorda tichete de masa se va determina prin impartirea numarului de ore in care salariatul a fost prezent la lucru in unitatea angajatorului, la durata normala a timpului de munca de opt ore. Fractiile rezultate din calcul s-ar putea considera zi de prezenta la lucru, se mentioneaza in reglementarile aflate in dezbatere publica.
De asemenea, in cazul in care salariatul va utiliza intr-o luna, un numar de tichete de masa mai mare decat numarul de zile lucrate, iar angajatorul nu a incasat de la salariat contravaloarea tichetelor utilizate si necuvenite, angajatorul urmeaza sa-i acorde acestuia pentru luna urmatoare un numar de tichete de masa egal cu numarul de zile lucratoare,diminuat cu numarul de tichete acordate pentru luna anterioara si necuvenite, se mentioneaza in documentul in forma lansata in dezbatere publica de MFP.
Prevederile propuse de MFP stabilesc ca tichetul de masa va fi valabil in anul calendaristic in care a fost emis, cu exceptia tichetului emis in perioada 1 noiembrie-31 decembrie, care ar putea fi utilizat pana la data de 31 decembrie a anului urmator.
Atentie! Angajatorii vor fi obligati sa instiinteze lunar salariatii privind data alimentarii si valoarea tichetelor de masa transferate pe suportul electronic.
Contractul incheiat intre angajatori si firmele care emit tichete va cuprinde noi clauze obligatorii
Conform proiectului de act normativ, lansat de MFP, angajatorii care vor opta pentru distribuirea de tichete de masa electronice vor trebui sa incheie un contract cu firmele emitente de astfel de tichete.
Prevederile propuse de MFP stabilesc ca acest contract va cuprinde noi clauze, pe langa cele prevazute de legislatia in vigoare (n.r. necesarul de tichete, costul emiterii tichetelor, magazinele in care pot fi folosite).
Mai exact, in respectivul contract urmeaza sa fie mentionat modul de administrare si utilizare a tichetelor de masa pe suport electronic, inclusiv modul in care angajatul poate sa consulte soldul disponibil la un moment dat pe suportul electronic, precum si procedura de inlocuire sau blocare a tichetelor de masa pe suport electronic in caz de furt sau pierdere si costurile inlocuirii.
De asemenea, in contract va fi stipulata obligatia angajatorilor de a colecta de la salariatii lor si de a transfera catre unitatile emitente toate datele personale si informatiile referitoare la salariati care sunt necesare pentru emiterea, utilizarea, procesarea si decontarea tranzactiilor cu tichete de masa.
In acelasi timp, va figura obligatia emitentilor de a pastra in conditii de siguranta datele primite de la angajatori si de a nu le utiliza in alte scopuri decat cel pentru care au fost primite.
Mai mult decat atat, printre noile clauze se numara si obligatia angajatorilor de a instrui salariatii sa nu vanda si sa foloseasca tichetele de masa doar cu scopul de a achizitiona produse alimentare/achita masa si doar din unitatile de alimentatie publica care afiseaza autocolantele speciale de identificare ale unitatii care a emis tichetele de masa.
Totodata, documentul citat prevede ca angajatorii urmeaza sa suporte costurile aferente emiterii tichetelor electronice si inlocuirii acestora, fiind interzisa transferarea costurilor catre salariati. Angajatorii care nu vor respecta acest lucru ar putea fi sanctionati. Mai exact,cheltuielile reprezentand tichetele de masa vor fi supuse regimului general privind impozitul pe profit, iar valoarea tichetelor de masa va fi cuprinsa in baza lunara a contributiilor sociale obligatorii datorate de angajatori.
Important! Valoarea nominala a tichetelor de masa pe suport electronic nu va putea fi transferata de catre emitenti catre salariati, daca angajatorii nu au achitat emitentilor, la data stabilita pentru transfer, contravaloarea nominala totala a tichetelor de masa electronice achizitionate si costurile legate de emiterea lor, se arata in acelasi document.
Ce informatii vor contine facturile de livrare a tichetelor electronice?
Pe langa incheierea unui contract cu firmele emitente de tichete valorice, angajatorii vor mai trebui sa fie atenti la cateva aspecte. Astfel, ei vor mentiona in comenzile de achizitie de suporturi electronice pentru tichete de masa, transmise emitentilor, cel putin numele si codul numeric personal corespunzator fiecarui salariat beneficiar, se mentioneaza in proiectul de hotarare, propus de MFP.
La randul lor, firmele emitente de tichete electronice urmeaza ...
Citeste mai mult pe AvocatNet.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu